[Sea-Tee-Ouh]. C-T-O.
Chief Technology Officer – vad är det och vad gör en sådan?

Mestro har fått en ny stjärna på plats med uppdraget att ta våra tjänster till nästa nivå. Spända av förväntan ser vi Susanne Gyllhamn, tidigare CIO på Telge, äntra Mestro HQ som vår Chief Technology Officer (CTO). När hon inte hänger istallet sitter hon alltså numera i den tekniska sadeln på Mestro, ansvarig för drift och utvecklingsavdelningen samt för den strategiska tjänsteutvecklingen.

Susanne Gyllhamn har en akademisk bakgrund inom IT och strategisk management både från Uppsala och Chicago. Efter många år inom IT i läkemedelsindustrin gick hon över till att ansvara för all central IT-leverans till de tio kommunala bolagen inom Telgekoncernen i Södertälje. Där har hon drivit ett strukturellt förändringsarbete inom IT-avdelningen parallellt med det strategiska arbetet med att lyfta IT som en självklar affärsdrivande möjliggörare för bolagens och ledningens agenda.  

Detta tills hon lockades över till Mestro som vår CTO. IT är en självklar del av affärsutvecklingen för de flesta bolag idag. Särskilt i företag som erbjuder digitala tjänster, som Mestro, krävs det att det finns kompetens och erfarenhet av att utveckla och leda en tekniktung organisation på chefsnivå. Hurra, så glada vi är för vår nya kollega!

Viktigast: “nöjda kunder och happy medarbetare”

Det som känns roligast just nu, säger Susanne, är att få vara med och bygga en verksamhet med ett fantastiskt tjänsteutbud och superduktiga medarbetare. Susanne imponerar alla i sin närhet med sitt jordnära sätt och menar hon gärna verkar utan att synas, inte tvärtom. Hon betonar att hon alltid försöker bygga en stabil grund för att sedan kunna växa, både på ett organisatoriskt och ett tekniskt plan. Susanne vill skapa förutsättningar för toknöjda kunder tillsammans med medarbetare som helst längtar till jobbet på måndag morgon. 

Det som är allra viktigast med arbetet, menar hon, är att tillsammans med all den kompetens som finns i bolaget, skapa en gemensam målbild för tjänsteutvecklingen och fortsätta att bygga en kundcentrerad drift- och supportorganisation. Samverkan inom hela företaget är A och O för att vi ska växa hållbart.  “Vi kan ha hur bra tjänster som helst, men utan örat mot marken för kundens behov spelar det ingen roll.”, säger Susanne. Samordning och samverkan är alltid Susannes ledord. 

Slutligen, “Vad är lättast att hantera – hästar eller människor?”, var vi tvungna att fråga. Svaret blev ett skrattande “det är lätt – SJÄLVKLART en häst, hästar är ljuvliga men relativt enkla varelser. Människor är komplexa, det är därför det är så himla intressant med människor!”.

TACK Susanne för att du har joinat oss på Mestro. Vi är så glada att ha dig med oss och ser ljust på tiden framöver. Stay tuned för mer spännande grejer från Mestro!